niedziela, 18 grudnia 2011

,,Mar adendro"

Post Klaudii pt ,,Jack, jakiego nie znacie" przypomniał mi o przepięknym filmie jaki niedawno oglądałam z polecenia mojej przyjaciółki- Darii:) Chodzi mi o film pt. ,,Mar adendro" (,,W stronę morza"). Film ten porusza temat eutanazji. Opowiada o ogromnym pragnieniu śmierci. Jest smutny, wzruszający i niektórzy mogli by powiedzieć, że ponury. Ale mi naprawdę się podobał.

 ,,Śmierć zawsze była i zawsze będzie. Wszystkich nas kiedyś dopadnie. Wszystkich. Jest częścią nas. Dlaczego wszyscy dziwią się, kiedy mówię, że chcę umrzeć?"

Film ten powstał w 2004 roku, a jego reżyserem jest Alejandro Amenábara. Ale co najważniejsze  film ten oparty został na wydarzeniach autentycznych. Opowiada historię Ramóna Sampedro, który przez 28 lat walczył o prawo do eutanazji po tym jak jeden niefortunny skok do wody doprowadził go do paraliżu. Przez wszystkie te lata Sąd odmawiał mu zgody na przerwanie cierpień. Jednak świat Ramona zmienił się pod wpływem dwóch kobiet: Julii, prawniczki, która prowadziła jego sprawę, oraz sąsiadki Rosy.
W 1998 roku Sampedro odmówił przyjmowania leków, a kaseta wideo z jego agonią obiegła cały świat.

   ,,Wierzę, że życie jest prawem. Nie obowiązkiem, jak to miało miejsce w moim przypadku, gdy zmuszony byłem akceptować ten stan rzeczy przez 28 lat, 4 miesiące i kilka dni. Po tym wszystkim odnalazłem równowagę prowadzącą mnie przez życie i nie odnalazłem w niej szczęścia. Cały ten czas, który upłynął wbrew mojej woli podczas większości mojego życia, od teraz będzie moim sojusznikiem. Tylko czas i rozwój poglądów zadecyduje pewnego dnia, czy moje żądania były słuszne, czy też nie."

 W 2004 roku film wygrał Oskara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Złoty Glob w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz 14 nagród Goya (m.in. w kategorii Najlepszy Film, Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy, Najlepsza Aktorka Pierwszoplanowa, Najlepszy Scenariusz).


               ,,Osoba, która mnie naprawdę kocha, to ta, która pomoże mi umrzeć."

Film ten jest według mnie wyjątkowo piękny. Polecam go wszystkim, którzy lubią sobie popłakać;)

Marcyśka05 

  

1 komentarz:

  1. Kurde dziewczyny ale polecacie trudne filmy. Strasznie ciężkie. Kiedyś jak będę miała doła to sobie je zapodam. Eutanazja i kara śmierci, ufff. Za dużo jak na mnie.

    OdpowiedzUsuń